Podróże są kluczowym elementem życia zawodowego i prywatnego Magdaleny Federowicz-Boule, założycielki nagradzanej pracowni Tremend oraz Ambasadorki Saint-Gobain Glass. Od eleganckiego Paryża po dynamiczny Nowy Jork, każdy zakątek świata dostarcza jej nowych inspiracji. Globalne metropolie, z ich unikalnym połączeniem historii i współczesności, wpływają na jej wrażliwość architektoniczną, co później przekłada się na projekty realizowane przez Tremend na całym świecie. Pracownia przekształca fascynację różnorodnymi stylami i materiałami w budynki oraz wnętrza pełne światła, elegancji i nowoczesności.
Jak przyznaje założycielka i dyrektorka kreatywna Tremend, jej ulubione miejsca to głównie miasta bogate w historię i nowoczesność, takie jak Paryż, Nowy Jork, Berlin czy Ateny. Każde z tych miast posiada unikalną architektoniczną tożsamość, umożliwiającą śledzenie wielowiekowych procesów, momentów historycznych oraz zachodzących zmian – zarówno ewolucyjnych, jak i rewolucyjnych.

„Paryż zachwyca mnie swoim urokiem i elegancją. Spacerując po Avenue Montaigne, Rue de Bac czy Boulevard Saint-Germain, podziwiam zabytkowe kamienice, spektakularne katedry i imponujące mosty, które przenoszą nas w czasie. Każda wizyta w Paryżu to dla mnie odkrywanie na nowo historii architektury” – mówi Magdalena Federowicz-Boule, która na Paryż patrzy również z perspektywy architektki, angażującej się w renowację tamtejszych zabytków. W zeszłym roku w Paryżu otwarto Alberte Hotel, mieszczący się w XIX-wiecznej kamienicy, której renowacją oraz projektowaniem wnętrz zajmował się zespół Tremend. Aktualnie pracownia pracuje nad kolejnymi projektami we Francji.
Zobacz także: Ewolucja to pewny sposób na miasto »
Nowoczesny Nowy Jork, symbol dynamiki i nieustannego ruchu, stanowi kontrapunkt dla „stolicy XIX wieku”. Miasto, które nigdy nie śpi, z jego onieśmielającymi, sięgającymi nieba konstrukcjami ze stali i szkła, również jest źródłem inspiracji.

„Tak naprawdę każda podróż to nowa perspektywa, która ubogaca moje podejście do architektury. Pokazuje też, że ludzka wyobraźnia i kreatywność są nieograniczone. I że jako ludzkość zadajemy sobie wspólne pytania, a nasze odpowiedzi na nie mogą być bardzo różne. Ostatnio jeden z moich rozmówców porównał zaprojektowany przez mój zespół Dworzec Metropolitalny w Lublinie do słynnych realizacji Santiago Calatravy, które moim zdaniem w ogóle nie są do siebie podobne (śmiech). Niemniej jednak było to bardzo miłe porównanie. Myślę, że nasze projekty reprezentują podobne podejście do problematyki połączenia architektury z konstrukcją” – dodaje Magdalena Federowicz-Boule.
Architektka przyznaje, że odkąd została Ambasadorką Saint-Gobain Glass, jej fascynacja szkłem jako materiałem w architekturze jeszcze bardziej wzrosła.

Różnorodność jego zastosowań jest dla niej ogromnym polem inspiracji: „To inspirujące, kiedy pomyślę sobie, że produkowane w hucie szkła w Saint-Gobain materiały zostały użyte zarówno w słynnej, XVIII-wiecznej Sali Lustrzanej w Wersalu, jak i nowej filii Luwru w Abu Zabi zaprojektowanej przez Jeana Nouvela. Każdy z tych obiektów należy przecież do całkowicie innej epoki. Sala Lustrzana zrobiła na mnie niesamowite wrażenie spektaklem światła rozgrywanym przez wielkoformatowe lustra, który przepełnia wnętrze. Nadaje to całości spektakularnego majestatu. Z kolei w realizacji w Abu Zabi szkło ornamentowe stało się dopełnieniem bardzo nowatorskiej formy architektonicznej z charakterystyczną, ażurową kopułą” – mówi autorka Dworca w Lublinie.

I dodaje: „Każde z tych miejsc inspiruje mnie do wykorzystywania szkła w naszych projektach. Bliższe i te nieco dalsze podróże pozwalają mi nie tylko podziwiać te realizacje, ale również uczyć się. Nowoczesna architektura wymaga, aby budynki były nie tylko piękne, ale także funkcjonalne, zrównoważone i dostosowane do zmieniających się potrzeb społecznych. Szkło jako materiał budowlany daje nam ogromne możliwości w kreowaniu takich przestrzeni. Pozwala na maksymalne wykorzystanie naturalnego światła, co ma pozytywny wpływ na samopoczucie użytkowników, a także na efektywność energetyczną budynków. Podróże uczą mnie również, jak ważne jest dostosowywanie projektów do kontekstu lokalnego. Każde miejsce ma swoją unikalną kulturę, historię i warunki klimatyczne, które wpływają na architekturę. Dzięki takiemu podejściu, tworzymy w Tremend projekty, które są nie tylko globalnie nowoczesne, ale także głęboko zakorzenione w lokalnej tradycji i tożsamości”.
Źródło: Tremend oraz Saint-Gobain Glass