środa, 30 kwietnia, 2025
- Reklama -

Dworzec w Lublinie: Szkło w architekturze ma wiele zastosowań

Przeczytaj także

Wykorzystanie szkła w architekturze rośnie, nie tylko jako element ozdobny, ale również jako materiał konstrukcyjny. Nowoczesne metody produkcji nadają mu właściwości, które czynią je użytecznym w budownictwie. Przykładem jest nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie, zaprojektowany przez pracownię Tremend.

Szkło, traktowane jako materiał budowlany, stało się charakterystycznym elementem nowoczesnej architektury, szczególnie w obiektach użyteczności publicznej. Jego popularność wynika z uniwersalności, która pozwala na kreatywne kształtowanie budynków, wpisując się w minimalistyczne trend. Szkło jest również bardzo wytrzymałe i transparentne, co otwiera nowe możliwości projektowe.

Dworzec w Lublinie
fot. Bartek Barczyk

W swojej praktyce architektonicznej korzystam ze szkła zarówno w projektach obiektów kubaturowych, jak i w projektach wnętrz. Przede wszystkim zwracam uwagę na właściwości termiczne oraz akustyczne szkła, a także jego kolor i jakość. W obiektach użyteczności publicznej, w których przebywają ludzie, szczególnie ważne są parametry bezpieczeństwa” odpowiedni dobór pod kątem typu i grubości szkła czy ilości folii – wyjaśnia architektka Magdalena Federowicz-Boule, Prezes Zarządu i Dyrektor kreatywna pracowni Tremend.

Zobacz także: Modernizacja parku Pole Mokotowskie w Warszawie »

Nowoczesne realizacje, takie jak Dworzec Metropolitalny w Lublinie, potwierdzają różnorodne możliwości wykorzystania szkła w architekturze. Elewacja tego trzykondygnacyjnego obiektu, będącego ważnym punktem przesiadkowym, jest przykładem innowacyjnego wykorzystania szkła w budownictwie.

Szkło – kluczowy gracz w oszczędzaniu energii

Budowa Dworca w Lublinie stanowiła wyzwanie zarówno techniczne, jak i projektowe. Właściciel mocno akcentował aspekty związane z ochroną środowiska, zwłaszcza efektywność energetyczną i emisję. Dużą rolę odegrała przeszklona elewacja, a kluczową koncepcją był nietypowy układ „pudełko w pudełku”, dzięki któremu zastosowano dwie niezależne konstrukcje. To pozwoliło na zmniejszenie kosztów ogrzewania oraz wykorzystanie pasywnego ogrzewania. Architekci z pracowni Tremend wybrali produkty firmy Saint-Gobain Glass, aby osiągnąć optymalne parametry.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie
fot. Rafał Chojnacki

Efektem jest szklana fasada, która wpływa korzystnie na zużycie energii w budynku. Dzięki zastosowaniu szkła z wysokoselektywną powłoką przeciwsłoneczną COOL-LITE® XTREME 70/33 II, zmniejszono zużycie energii potrzebnej do klimatyzacji i oświetlenia sztucznego oraz ograniczono koszty ogrzewania, co przyczyniło się do zmniejszenia śladu węglowego inwestycji.

Bezpieczny i funkcjonalny dworzec

Komfort termiczny to tylko jedno z wielu kryteriów, które muszą spełniać obiekty użyteczności publicznej. Aby zapewnić bezpieczeństwo podróżnym na dworcu w Lublinie, zastosowano szkło hartowane, które jest niezwykle wytrzymałe. Dzięki temu podróżujący mogą czuć się bezpiecznie, oczekując na przyjazd lub ruszając do pociągu. Dodatkowo, wewnętrzna strona elewacji została wykonana z szkła o wysokiej odporności ogniowej, co jest niezbędne w tego typu obiektach.

Efektem tych działań jest przestrzeń, która nie tylko zapewnia bezpieczeństwo, ale także jest dobrze doświetlona naturalnym światłem i ma wysokie walory estetyczne. Pasażerowie mogą swobodnie obserwować otoczenie dzięki przejrzystym szklanym taflom, a pracownicy biurowi mają zapewnioną prywatność dzięki szkle o zmiennej przezierności PRIVA-LITE. Dzięki takiemu podejściu granice między wnętrzem a otoczeniem stają się bardziej płynne, co jest kolejną zaletą szkła w architekturze.

szkło w architekturze
fot. Rafał Chojnacki

„W architekturze i projektach wnętrz szkło pomaga nawiązać relację wnętrza z otoczeniem, a w wielu przypadkach może też łączyć przestrzenie w obrębie samego wnętrza. Materiał ten, jak chyba żaden inny, pozwala na fizyczne zamknięcie przy jednoczesnym wizualnym otwarciu. Jest swego rodzaju przegrodą termiczną, akustyczną i funkcjonalną, ale taką, która nie dzieli przestrzeni. Tę możliwość szeroko wykorzystaliśmy np. w naszym projekcie Dworca w Lublinie” – podsumowuje architektka Magdalena Federowicz-Boule.

Dzięki innowacyjnemu zastosowaniu szkła, Dworzec w Lublinie stał się komfortowym i funkcjonalnym miejscem, docenianym przez podróżnych i dbający o środowisko. Jego szklana fasada stanowi wizytówkę tej inwestycji, podkreślając jej nowatorski charakter i wysoką jakość użytkową.

Źródło: Tremend

- Reklama -

More articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Reklama -

Najnowsze artykuły

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -